20100708

En ringsjal


Eftersom jag många gånger är ute efter att göra saker själv (nu när jag har en fungerande symaskin) bestämde jag mig för att fixa en bärsjal. Det är svårt att välja i denna djungel av sjalar vilken som är mest praktiskt och mest andvändbar.
En lång knytsjal verkar vara det de flesta föredrar vid längre bärande och speciellt vid nyfödda, men jag bestämde mig ändå efter lite läsande att en ringsjal verkade praktiskt.
Eftersom sjalen belastar "en axel åt gången", nämner man snudbelastning vid längre bärande. Jag säger att man åndå kanske inte går i timmar med bebisen på magen utan att sitta eller lägga ner den och tycker därför att ringsjal verkade mest praktiskt.


Jag hittade en beskrivning av hur man skulle göra på denna sida, och satte igång.

Tygval: Tänkte skönt mot huden, ganska basic i färgerna men ändå lite spännande. Det blev ett batikfärgat bomullstyg från Ikea av tunnare variant.


Ringar: Ringarna måste vara tåliga och går att beställa från denna sida sidan. Dom är i nylon och sägs klara ett tryck på 500 kg!

Sen vara det bara att sätta igång!
Eftersom mitt tyg klarade av det i bredd och samtidigt var väldigt tunt, valde jag att vika det på mitten och syihop det så att det verkligen blev starkt.

Sömnadsbeskrivning ringsjal
1. Klipp till tyget till 200-230 cm längd beroende på hur stor du är. Bredden skall vara 75-85 cm.

2. Fålla tyget runt om. Bredden blir då mellan 70-80 cm.

3. Vik ena kortsidan ca 15 cm ner på tyget, stryk vikningen och markera kanten på det underliggande tyget.


4. Trä tyget genom ringarna och nåla kanten mot den markerade linjen. Ringarna hamnar då i det strykta vecket. Sy sedan en raksöm vid tygkanten, alltså ca 15 cm från ringarna. Sy gärna också en förstärkningssöm ca 1 cm innanför den första sömmen.



5. Nu är ringsjalen klar att användas. För att få en jämnare och snyggare rynkning runt ringarna kan man dock sy en tredje söm, så nära ringarna som möjligt. Det är lite bökigt då man bara kan sträcka tyget några cm åt gången. Man sträcker alltså tyget så det ligger platt från de tidigare sömmarna och mot ringarna. Sedan syr man så nära ringarna man kan komma. Ca 4-5 cm. Sy bara några cm åt gången, räta sedan till och sträck några cm till och sy. Här krävs lite tålamod.

6. Klart!!
Beskrivning av hur man placerar bäsen eller det större barnet ser man här:


Nu är det bara en riktig liten bäs som behövs istället för en kudde.. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar