20091210

Jingle all the way

Julen innebär gran, och granen innebär PYNT. Vi har många svarta kulor till våran gran och eftersom hela vårat vardagsrum är svart tänker jag trycka dit lite turkosa kulor i ull. För cirka ett år sedan köpte jag ett färdigtovat färgat ull, som blir perfekt till projektet. Här
kan du läsa mer om tovning.

Har man aldrig tovat innan kan man bli lite frustrerad de första gångerna, då ullen gärna vill tova sig helt annorlunda än man själv vill att den ska. Jag använder sprayflaska med ganska varmt vatten och ca 1/4 grönsåpa. Som stomme har jag även stora flirtkulor. Man kan självklart tova kulor utan att använda dessa, men jag är snål på ullen och anser att formen blir bätter med dom. Tvättbrädet kan vara bra för att rugga en bra och slät yta, men funkar bäst då man tovar platta föremål. Se till att ha handukar och skydd för underlaget på plats. Det kan bli riktigt blött!

Ullen delar jag upp i små fält som glesas upp och sen lägger jag några få lager runt den första flirtkulan. Tänk på att fibrena/trådarna ska ligga omlott för att tova ihop sig ordentligt.

Detta kan vara knepigt i början, men använd rikligt med såpblandningen och rulla tovningen i handen, som när man formar en boll. Man får spruta på då och då eftersom såpan försvinner in.

Efter ett tag börjar ytan att rugga ihop sig, det är bara att fortsätta att gnugga med händerna och fingrarna tills ytan blir som man vill ha den och ser ut mer som "filt".


Efter ett tag hade jag fått ihop så många jag ville ha. Nu återstår bara att dekorera dom lite och fixa upphängnings anordning. Men hur dom blir i granen, det får ni se senare!
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar